Aktualności

MZUK Sp. z o.o. w Wałbrzychu

10 dobrych praktyk w profilaktyce chorób układu krążenia

pulsZawały serca i choroby układu krążenia oraz udary niedokrwienne mózgu stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów. Choroby układu krążenia rozwijają się zwykle powoli nie dając natychmiastowych objawów. Efekty miażdżycy naczyń krwionośnych dają o sobie znać po latach dlatego profilaktyka tych chorób jest również długotrwała. Jednak warto zadbać o nasze serce i układ krążenia  aby zachowały długo zdrowie i sprawność stosując się do poniższych dobrych praktyk:
1. Stosuj odpowiednią dietę bogatą w produkty pełnoziarniste (kasze, ciemne pieczywo, płatki), warzywa, ryby morskie, drób, chudą wołowinę, dziczyznę, niskotłuszczowy nabiał. Jako tłuszcze zalecane są głownie tłuszcze roślinne (olej rzepakowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek) oraz  tzw. margaryny miękkie. Jedz 3 – 5 niezbyt obfitych posiłków dziennie.
Ogranicz spożycie soli, zamiast niej stosuj zioła.

2. Rzuć palenie. Substancje zawarte w dymie tytoniowym zwiększają m. in. krzepliwość krwi, zwiększając zdolność płytek krwi do zlepiania się przyspieszają proces miażdżycowy.

3. Ogranicz spożycie alkoholu.

4. Regularnie się ruszaj. Ruch pomaga kontrolować wagę i zapobiega odkładaniu się płytek cholesterolu w naczyniach wieńcowych. Kardiolodzy zalecają stosowanie zasady 3 x 30 x 130 (ćwicz 3 razy w tygodniu przez co najmniej 30 minut z tętnem do 130 uderzeń na minutę). Wysiłek fizyczny  należy dozować stopniowo, każdorazowo dostosowywać do swoich indywidualnych możliwości a w przypadku występowania przewlekłych chorób należy poprzedzić go konsultacją z lekarzem. Rodzaj uprawianego sportu należy dobierać w zależności od wydolności organizmu (na początek np. nordic wallking, jazda na rowerze, pływanie później ewentualnie bieganie itd.).

5. Kontroluj ciśnienie krwi. Sprawdzaj ciśnienie podczas każdej wizyty u lekarza. W przypadku stwierdzenia nadciśnienia regularnie stosuj leki, które przepisał Ci lekarz. Zaopatrz się w aparat do samodzielnego pomiaru ciśnienia krwi i mierz je regularnie.

6. Kontroluj cholesterol. Jego frakcja LDL wpływa na powstawanie złogów w naczyniach wieńcowych. Jeśli nie pomaga odpowiednia dieta konieczna jest wizyta u lekarza w celu zastosowania leczenia farmakologicznego.

7. Kontroluj poziom cukru. Nieleczona cukrzyca prowadzi do zaburzeń gospodarki cholesterolowej dlatego badaj okresowo poziom cukru we krwi na czczo.

8. Zażywaj kwas acetylosalicylowy. Preparaty zawierające kwas acetylosalicylowy hamują agregację płytek krwi, zapobiegając tym samym powstawaniu zakrzepów.

9. Naucz się radzić sobie ze stresem. Nadmierny stres sprzyja wielu chorobom serca a często prowadzi bezpośrednio do zawału. Staraj się regularnie odpoczywać i wysypiać. Jeśli to możliwe zmień pracę na bardziej spokojną. Nie przesadzaj z piciem kawy.

10. Korzystaj z bezpłatnego „Programu profilaktyki chorób układu krążenia NFZ”,  odpowiedniego dla Twojego wieku.